pátek 21. dubna 2017

Magnesia Litera on my bookshelf!

Ceny Magnesia Litera sleduji od té doby, co aktivně čtu - jednak je to skvělá podpora zdejších autorů, kteří rozhodně stojí za přečtení a jednak je to nekonečný zdroj čtenářské inspirace. Letos se mi v mé knihovně sešly dvě knihy nominované na cenu Magnesia Litera, kterou nakonec i obě právem získaly.


Unava materiálu | Marek Šindelka

První kniha, kterou jsem od mladého českého autora přečetla, byla Mapa Anny, která mě opět ujistila v tom, že český jazyk je přenádherný a neskutečně bohatý, a že my Češi bychom na náš jazyk měli být právem pyšní. Knihu krátkých kapitol, které popisují příběhy lidí s nerůznějšími osudy a životními komplikacemi, doporučuji k přečtení. Když jsem zjistila, že Marek Šindelka chystá další knihu s tématem migrační krize, byla jsem si jistá, že to bude další titul, který bude stát za přečtení - a také že ano. Surový až naturalistický popis osudů dvou bratrů, kteří se stanou ze dne na den uprchliky, je srdcervoucí. Knihu mám již přečtenou a vy se tak můžete těšit brzy na recenzi! Kniha získala cenu Magnesia Litera za prózu.


Jasno lepo podstín zhyna | Sara Baume

Nejprve mě na knize Sary Baume zaujal její název - slovní hříčka s ročními dobami skvěle reflektuje originální název Spill Simmer Falter Wither. Jakmile jsem se ale do knihy začetla, zjistila jsem, že je to kniha přímo pro mě. Kniha nemá tak rozvinutý děj, což se ale rozhodně nevztahuje na popis jako nejsilnější stránku totoho titulu (alespoň podle mě).  Kniha vypráví o utužujícím vztahu introvertního až podivínského muže a osvojeného psa, kteří spolu bydlí na pobřeží v malém domku, který dříve patřil jeho otci. Některé části příběhu se retrospektivně vracejí do minuosti a vysvětlují tak rodinné zázemí hlavního hrdiny. Knihu mám z poloviny přečtenou, ale již nyní mohu říct, že bude patřit mezi jedny z mých neoblíbenějších knih vůbec - nejen, že je mi téma vztahu psa s člověkem velice blízké, ale také se nacházím ve vlastnostech osamělého muže, který svoji samotu bere trochu jinak než ostatní lidé. Kniha dostala cenu Magnesia Litera za překladovou knihu - jen překlad názvu tohoto titulu mluví za vše!


4 komentáře:

  1. Mám teď obě půjčené z knihovny, ostatně jsem z nominací na prózu četla jen Jezero (mimochodem doporučuju!) a ráda bych i ten zbytek. Únavu mám rozečtenou a moc mě to tedy nebaví... Nějak to pořád odkládám a ne a ne se k tomu vrátit. Ale Jasno, lepo se mi podle mě líbit bude, jen se k tomu ještě dostat, no! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O Jezeru jsem také přemýšlela, jen mi to přijde strašně depresivní téma - ostatně podle mě se všechny nominace točí kolem depresivních témat, což je celkem škoda, protože někdy chci číst, abych unikla od depresí všedního života :) každopádně Jezero ještě jednou omrknu a asi se do toho pustím!

      Vymazat
    2. No jako... :D Mně to třeba až tolik depresivní nepřišlo, to je imho ta Únava o dost depresivnější :) Ale hlavně je to Jezero podle mě fakt skvěle napsané. A pokud máš ráda popisy klidně na úkor toho, že je děj v pozadí, mohlo by se ti líbit :)

      Vymazat
    3. Já usuzuji jen podle abstraktu, tak jsem moc ráda, že to tak moc depresivní jako Únava materiálu není, protože to mi dělalo problém přečíst víc jak 5 stránek :D tak skvělý, hned ji někde pořídím! :)

      Vymazat